Aktualności

O systemie

MEVO to najbardziej nowoczesny system roweru publicznego w Europie. Składa się z 3099 “elektryków” i 100 rowerów tradycyjnych.

Składa się z 742 stacji postoju, 51 punktów ładowania baterii i 17 punktów serwisowych. Z systemu można korzystać w 16 gminach metropolii: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Kolbudach, Pruszczu Gdańskim, Sierakowicach, Stężycy, Somoninie, Kartuzach, Żukowie a także w Redzie, Rumi, Pucku, Władysławowie i Kosakowie. System składa się z nowoczesnych rowerów ze wspomaganiem elektrycznym firmy Segway oraz rowerów klasycznych, które stanowią ¼ floty.

Rowery firmy Segway jeżdżą w wielu miastach na świecie, są dobrej jakości i bardzo dobrze radzą sobie w warunkach miejskich. Mają akumulator pozwalający przejechać 100 km na pełnym naładowaniu, posiadają licznik prędkości i ładowania, uchwyt na telefon, indukcyjną ładowarkę oraz bezdętkowe koła. Komfortowi jazdy sprzyja automatyczny system przełożeń w rowerze, które upraszcza obsługę i niweluje ryzyko uszkodzenia manetki zmiany biegów.

Operatorem systemu jest firma City Bike Global pochodząca z Barcelony, która jest częścią międzynarodowego koncernu Moventia (równoległa oficjalna nazwa to Marfina), który produkuje autobusy i specjalizuje się w obsłudze usług komunikacji miejskiej. Na całym świecie firma operuje też flotą ponad 30 tysięcy rowerów. Firma świadczy usługi w Rotterdamie (Holandia), Cambridge, Kettering i Peterborough (Wielka Brytania), Francji (Clermont-Ferrand), w Finlandii (Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere) oraz Peru (Lima).

System cieszy się ogromną popularnością. Od dnia jego uruchomienia tj. 16 listopada 2023 roku mieszkańcy wypożyczyli MEVO ponad 1 mln razy i przejechali 4 mln kilometrów.

Jak wypożyczyć rowery?

Do korzystania z systemu potrzebne jest konto użytkownika. Można je założyć po pobraniu aplikacji Mevo - rower metropolitalny z Google Play / App Store. Po zainstalowaniu aplikacji, otwórz ją i uzupełnij swoje dane oraz zaakceptuj regulamin korzystania z usługi. Możesz również zarejestrować się przez stronę www.rowermevo.pl. Znajdziesz na niej formularz rejestracyjny, który należy wypełnić swoimi danymi. Rejestracja jest prosta i zajmie tylko kilka minut.

Rowery można wypożyczyć za pomocą aplikacji mobilnej, urządzeń z NFC lub kart zbliżeniowych. Aby zakończyć proces rejestracji i korzystać z systemu, należy podać informacje o swojej karcie płatniczej. Podpięta karta pomoże zweryfikować Twoje dane jako użytkownika. Opłata rejestracyjna jest obowiązkowa i bezzwrotna. Wynosi 10 zł. Jeśli chcesz korzystać z systemu, w wirtualnym portfelu należy mieć przynajmniej 10 złotych. Wirtualny portfel można zasilić przelewem lub za pomocą BLIK-a. Te środki są zabezpieczeniem, gdy zostawisz rower poza stacją postoju lub przekroczysz czas, przysługujący w ramach wybranej taryfy.

Taryfy:

Z MEVO można korzystać zarówno w ofercie abonamentowej, jaki i minutowej. Do dyspozycji użytkowników są:

abonament miesięczny: 29,99 zł;

abonament roczny: 259 zł;

taryfa 48h: 59 zł.

Obowiązujące limity czasowe (120 minut/dzień na rower klasyczny lub 60 minut/dzień na rower ze wspomaganiem) dotyczą użytkowników abonamentu miesięcznego i rocznego. Po wykorzystanym czasie, obowiązują opłaty minutowe. W przypadku roweru tradycyjnego: 0,10 zł, w przypadku roweru ze wspomaganiem elektrycznym: 0,20 zł.

Taryfa 48 h umożliwia korzystanie przez 480 minut z roweru tradycyjnego albo przez 240 minut z roweru “elektrycznego”. Po upływie czasu przysługującego w ramach taryfy, obowiązują opłaty minutowe: 0,20 zł za jazdę “klasykiem” i 0,40 zł za podróż “elektrykiem”.

Z systemu można też korzystać w taryfie minutowej, tzw. pay as you go:

rower tradycyjny: 0,15 zł / minuta;

rower ze wspomaganiem elektrycznym: 0,30 zł / minuta.

Projekt ma m.in. promować korzystanie z rowerów na co dzień. System stanowi nie tylko uzupełnienie transportu publicznego. Przyczynia się również do poprawy jakości powietrza zmniejszając powstający ślad węglowy. System obsługiwany jest wyłącznie pojazdami zeroemisyjnymi i rowerami cargo.

Wybierasz rower? Pomagasz planecie. Pamiętaj o zachowaniu szczególnej ostrożności w trakcie jazdy i zwracaniu uwagi na wszystkich uczestników ruchu.

Wsiądź na MEVO i weź udział w walce o złoto!

Koszykarze Trefla Sopot zagrają w finale Orlen Basket Ligi!

Początkowe mecze odbędzie się w ERGO ARENIE, obok której jest stacja postoju MEVO.


Trójmiejscy koszykarze pokonali na wyjeździe Śląsk Wrocław 81:77 (20:13, 16:18, 27:26, 18:20) i zakończyli całą rywalizację zwycięsko - 3-1. Tym samym Trefl Sopot awansował do finału rozgrywek.


W walce o złoto podopieczni Żana Tabaka zmierzą się z Kingiem Szczecin, aktualnym mistrzem Polski. Gra toczyć się będzie do czterech wygranych. Pierwsze dwa mecze odbędą się w ERGO ARENIE.


Kiedy? W piątek, 31 maja o godz. 20 i w niedzielę, 2 czerwca o godzinie 20:40.



Bilety na mecze dostępne są na www.sercesopotu.pl. Tego nie można przegapić!


Wsiądź na rower i bądź częścią gry!

System Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 już w pełni funkcjonalny. Zgodnie z zapisami umowy, po zakończonych testach i spełnieniu warunków kontraktu przez operatora, Mevo jest gotowe do startu. Zachęcamy do korzystania z roweru miejskiego.

Przez ostatnie trzy miesiące trwały testy systemu. W tym czasie flota była stopniowo zwiększana. Zaczęło się od 100 rowerów, następnie było ich 250. Gdy hiszpański operator, firma City Bike Global, wywiązał się z podstawowych obowiązków, rozszerzono testy na pełną flotę czterech tysięcy rowerów. Operator przeszedł próbę pozytywnie. W związku z tym, jeszcze zanim zacznie się sezon zimowy, mieszkańcy 16 gmin metropolii będą mogli skorzystać z systemu.

Osoby, które korzystały z wcześniejszej wersji aplikacji, powinny ją zaktualizować (część telefonów aktualizuje aplikację automatycznie, a w części zależy to od ustawień użytkownika) lub usunąć i ściągnąć ją ponownie ze strony www.rowermevo.pl.

Podsumowanie testów

Testy przeprowadzane były w okresie jesiennym. Stało się tak w związku ze zmianą kluczowego podwykonawcy odpowiedzialnego wcześniej zarówno za rowery “elektryczne” jak i system IT. Przez to też poszczególne funkcjonalności były w ostatnim czasie dostępne częściowo. Ale to już za nami.

- Cieszymy się i gratulujemy hiszpańskiemu operatorowi, że dał radę wprowadzić nowy system w ciągu trzech miesięcy - mówi Michał Glaser, prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Jesteśmy jednak świadomi, że prawdziwy test skuteczności przejdziemy wiosną, kiedy zainteresowanie rowerami wzrośnie kilkukrotnie.

Radości ze startu Mevo 2.0 nie ukrywają także przedstawiciele operatora.

- Po zawirowaniach związanych ze zmianą producenta rowerów i koniecznością zaangażowania nowej firmy IT to dla nas wielka satysfakcja, że możemy rozpocząć realizację kontraktu w pełni. Metropolia trójmiejska będzie miała najlepszy system roweru publicznego na świecie. Jesteśmy dumni, że mogliśmy się nim pochwalić ostatnio na targach Smart City Expo w Barcelonie - mówi Mariano Perez Miñano, dyrektor projektu w City Bike Global, odpowiedzialny też za systemy rowerowe w Europie Południowej i w Peru.

Warto przypomnieć, że w początkowej fazie testów, w słoneczne jesienne dni, trójmiejski rower Mevo był najczęściej wypożyczanym rowerem spośród wszystkich systemów w Europie. Podczas gdy średnia w europejskich miastach wynosi 5-6 wypożyczeń na rower, a z jednego roweru na Pomorzu korzystało średnio aż 10 razy dziennie!

W testach wzięło udział 109 tys. użytkowników, którzy przejechali łącznie ponad 2 mln kilometrów. Od 13 września 2023 r. mieszkańcy metropolii odbyli łącznie ponad 563 tys. podróży - 74 % z nich miało miejsce w tygodniu, 26 % w weekendy. Średni dzienny dystans podróży wyniósł 4 km, najwięcej podróży trwało od 5 do 10 minut oraz powyżej 20 minut.

- Od ponad tygodnia cała zakontraktowana w umowie z firmą City Bike Global flota rowerów jest już na ulicach metropolii. Skrupulatnie każdego dnia sprawdzamy, jak sobie radzi Operator z ładowaniem baterii w rowerach ze wspomaganiem elektrycznym oraz relokacją rowerów. Ponieważ wszystko idzie zgodnie z planem i system działa poprawnie i nieprzerwanie, możemy podpisać protokół uruchomienia Mevo 2.0. i rozpocząć jego działanie już w pełni - informuje Dagmara Kleczewska, kierownik projektu.

Oceny użytkowników

Na dziesięć dni przed końcem testów udostępniliśmy użytkownikom Mevo ankietę, w której oceniali działanie systemu:

  • 96,5% ankietowanych uważa, że rower miejski jest potrzebny w Obszarze Metropolitalnym. (Jedynie 1,9% wykazało zdanie odrębne, a 1,5% uczestników ankiety nie ma konkretnego zdania w powyższym zakresie)
  • większość ankietowanych uznało wspomaganie napędu w “elektryku” pozytywnie (32,8% uznało je za bardzo dobre, 45,2% za raczej dobre, 17,8% za dobre).
  • 37,7% ankietowanych uznało, komfort korzystania z “elektryków” za bardzo dobry, wg. 41,6% jest raczej dobry, a 19,2% ceni go na poziomie dobrym.
  • Większość ankietowanych (74,4%) korzystało zarówno z roweru tradycyjnego, jak i ze wspomaganiem elektrycznym. 24,4% respondentów miało styczność wyłącznie z “elektrykiem”. Jedynie 1,2% użytkowników skorzystało tylko z jednośladu tradycyjnego. Komfort korzystania z “klasyków” jest umiarkowanie pozytywnie oceniany przez mieszkańców. Według 24% ankietowanych jest on bardzo dobry, zdaniem 28% respondentów raczej dobry, a 32% mieszkańców ocenia go na poziomie dobrym.
  • 61,4% osób uczestniczących w ankiecie uważa, że dodatkowa opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo jest dobrym pomysłem.

W sekcji przeznaczonej na uwagi dodatkowe mieszkańcy zwracają uwagę na odpowiednie i konkurencyjne ceny abonamentów za korzystanie z usługi. Dobrze została również oceniona komunikacja, w tym czas udzielania odpowiedzi na zadawane pytania. Głosy jak “na mevo przesiadłem/am się jeżdżąc w tym roku wcześniej wiele kilometrów zwyczajnym rowerem” czy “system Mevo pomógł mi, jak i wielu mieszkańcom, zdecydowanie ułatwił możliwość dojazdów z punktu A do B”, utwierdzają nas w przekonaniu, że Mevo to nasz wspólny projekt, który ma znaczenie dla mieszkańców gmin, które biorą w nim udział.

Co do poprawy

Od samego początku testów wsłuchujemy się w głosy użytkowników Mevo i ich koniec nie oznacza, że teraz nie będziemy tego brali pod uwagę. Cały czas zbieramy informacje od mieszkańców metropolii, którzy na bieżąco informują nas o kwestiach wymagających poprawy. 20 % ankietowanych zwróciło uwagę, że aplikacja jest nieintuicyjna lub ciężko to ocenić. Będziemy się więc przyglądać możliwym ulepszeniom. Podobnie w każdym innym aspekcie działania systemu.

Sezon zimowy

Pełna flota rowerów będzie dostępna do 30 listopada. Od grudnia w każdą kolejną zimę, zgodnie z zapisami umowy będzie ona zmniejszona o połowę. Zimą (do końca lutego) do dyspozycji mieszkańców będzie 1550 elektrycznych jednośladów i 500 rowerów tradycyjnych. Od marca na ulicach metropolii ponownie pojawi się pełna flota pojazdów.

Cennik - abonamenty i naliczanie minutowe


Na ulicach metropolii dostępna jest pełna flota, czyli cztery tysiące jednośladów; 75% z nich to rowery elektryczne. Uruchomienie systemu pozwoli korzystać z Mevo wszystkim chętnym - zarówno w ofercie abonamentowej (29,99 zł/mc lub 259 zł/rok albo 59zł/48h), jak i pay as you go (0,15 zł za minutę jazdy “klasykiem” i 0,30 zł za minutę jazdy “elektrykiem”). Warto nadmienić, że pieniądze z abonamentów będą trafiać do Obszaru Metropolitalnego, a nie operatora.

Obowiązujące limity czasowe (120 minut/dzień na rower klasyczny lub 60 minut/dzień na rower elektryczny) będą dotyczyły użytkowników abonamentu miesięcznego i rocznego. Po wykorzystanym czasie, zaczną obowiązywać opłaty minutowe. W przypadku roweru klasycznego: 0,10 zł, w przypadku roweru ze wspomaganiem elektrycznym: 0,20 zł. Osoby korzystające z opcji pay as you go mogą jeździć bez ograniczeń czasowych.

Do dyspozycji użytkowników będzie także abonament 48h w cenie 59 zł. Umożliwi korzystanie przez 480 minut z roweru klasycznego albo 240 minut z roweru “elektrycznego”. Po upływie czasu przysługującego w ramach taryfy, zaczną obowiązywać opłaty minutowe: 0,20 zł za jazdę “klasykiem” i 0,40 zł za podróż “elektrykiem”.

Bez zmian pozostanie możliwość skorzystania z opcji postoju i rezerwacji roweru. “Pauza” odbywa się w ramach trwającego wypożyczenia. Po jej wybraniu, czas korzystania z jednośladu liczy się tak samo, jak w trakcie jazdy. Rezerwacja może trwać 10 minut. Po ich upływie rower wraca do systemu jako dostępny do wypożyczenia dla innych mieszkańców. Chcąc korzystać z systemu, w wirtualnym portfelu każdorazowo powinna znajdować się kwota min. 10 zł. Pozostaje również opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo oraz dodatkowe opłaty nakładane na użytkowników za nieprzestrzeganie zapisów regulaminu.