Wsiądź na MEVO i bądź częścią koszykarskiej gry!
Hit ORLEN Basket Ligi w ERGO ARENIE!
W sobotę 8 lutego o 17:30 koszykarze Trefla Sopot podejmą WKS Śląsk Wrocław. Po raz ostatni w tym samym miejscu obie drużyny rywalizowały w maju 2024 roku. Wówczas żółto-czarni z Pomorza dwukrotnie nie dali szans rywalom. Również ich pierwszy mecz w tym sezonie zakończył się zwycięstwem sopockiej ekipy Żana Tabaka.
Tylko z Waszym wsparciem mistrzowie Polski mogą sięgnąć po kolejny triumf!
Kup bilet na: https://abilet.pl/wydarzenie/trefl-sopot-vs-wks-slask-wroclaw-14042 i do zobaczenia w ERGO ARENIE!
Psst, wiecie, że na początku 2025 roku w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej została zorganizowana Sopocka Gala Sportu? Drużyna mistrzów Polski znalazła się wśród wyróżnionych drużyn! Została wybrana Drużyną Roku 2024, a Żan Tabak otrzymał tytuł Trenera Roku 2024. Gratulujemy!
Wspieraj razem z nami mistrzów Polski!
Bezpłatne przejazdy, wspólny tort, zwiedzanie siedziby operatora - za nami pierwsze urodziny MEVO. Przez rok najnowocześniejszy system rowerowy w kraju wypróbowało prawie 400 tys. użytkowników, którzy przejechali wspólnie prawie 10 milionów kilometrów. Jak wyglądało pierwsze 12 miesięcy w liczbach i jakie zmiany w systemie czekają nas w najbliższym czasie? Kto dołączy w przyszłym roku do MEVO?
Od roku rower metropolitalny MEVO działa w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot: w Trójmieście, Tczewie, Rumi, Pruszczu Gdańskim, Redzie, Kartuzach, Pucku, Władysławowie, Sierakowicach, Żukowie, Somoninie, Stężycy, Kosakowie i Kolbudach. Najnowocześniejszy w kraju system rowerowy ruszył ponad rok temu - 16 listopada 2023 r.
- Świętujemy urodziny! MEVO to projekt, na który długo czekaliśmy. Dzisiaj kończy rok, z czego bardzo się cieszymy, a jeszcze bardziej z tego, że projekt się rozwija. W Gdańsku w uzgodnieniu z mieszkańcami rozbudowaliśmy sieć o 25 nowych stacji. Wiosną kolejne stacje pojawią się w dzielnicach południowych, Kokoszki i Osowa. - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
- Gdańsk już od połowy tego roku jest światową stolicą mobilności. Przejął odpowiedzialność za organizację przyszłorocznej największej na świecie konferencji mobilnościowej VeloCity. Oczy całego rowerowego świata będą w czerwcu skierowane na Gdańsk i na MEVO. Nasz rower był prezentowany także w zeszłym tygodniu na targach Smart City Expo w Barcelonie, jako przykład największych flot elektrycznych w Europie - mówił Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
10 mln przejechanych kilometrów
Przez rok użytkownicy mogli korzystać z 4099 rowerów - z czego 3099 ma wspomaganie elektryczne, natomiast pozostały 1000 rowerów - to pojazdy tradycyjne. Jak wyglądało MEVO przez ostatnie 12 miesięcy?
- Użytkownicy przejechali blisko 10 mln kilometrów i wykonali ponad 3 miliony podróży w 16 gminach metropolii. W systemie jest zarejestrowanych 390 tysięcy użytkowników i regularnie obserwujemy, jak ta liczba się powiększa. Pokonując 9,7 mln km i wypożyczając MEVO 3 miliony razy, wspólnie zaoszczędziliśmy 2,5 tys. ton CO2 - mówiła Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.
- Ponad 4000 rowerów i 700 stacji wymaga regularnych kontroli i weryfikacji ze strony Operatora i OMGGS. Co jest przede wszystkim sprawdzane? Hamulce, łańcuchy, dzwonki i siodełka rowerów, ale też stan rowerów i stacji. Od 1 grudnia, gdy na ulicach dostępnych będzie 50% dostępnej floty rowerów, Operator zacznie przeprowadzanie dokładnego serwisu wszystkich pojazdów - dodał Michał Banacki, wiceprezydent Sopotu.
Nowe gminy w MEVO
MEVO to obecnie 16 gmin metropolii, w tym Kosakowo, które jako jedno z ostatnich dołączyło do projektu.
- Bardzo się cieszę, że także Kosakowo uczestniczy w projekcie. Nasza gmina rozbudowała sieć stacji o 5 dodatkowych punktów. To wynika ze znacznej popularności roweru MEVO w naszej gminie. Mieszkańcy przez ostatni rok przejechali 110 tys. km odbywając 23 tys. podróży - mówiła Eunika Niemc, wójt gminy Kosakowo.
Jakie zmiany szykują się w przyszłym roku w MEVO - o tym opowiedziała Weronika Chmielowiec, wójt gminy Pruszcz Gdański. - Ja dzisiaj w roli gościa, ale mam ogromną nadzieję, że w przyszłym roku będę stała razem z uczestnikami systemu MEVO. Moja gmina zamierza przystąpić do systemu. W projekcie budżetu na przyszły rok przedstawiłam radnym taką pozycję. Mam nadzieję, że w przyszłym roku będę mogła powiedzieć, że w gminie mamy 15 nowych stacji i 75 rowerów MEVO - mówiła wójt Pruszcza Gdańskiego.
Praca operatora zza kulis
Z okazji pierwszych urodzin użytkownicy mieli okazję obejrzeć zza kulis jak wygląda praca operatora MEVO - katalońskiej firmy City Bike Global. Pasjonaci MEVO mogli obejrzeć magazyn, zobaczyć jak
serwisowane są rowery, dowiedzieć się jak ładowane są baterie oraz jak wygląda praca Centrum Kontaktu.
- Obsługa 4099 rowerów w 16 gminach metropolii to duże wyzwanie organizacyjne i logistyczne. Codziennie ponad 60 osób sprawdza stan rowerów, na bieżąco usuwa drobne usterki, sprawdza również poprawność działania aplikacji. Nasi pracownicy odbierają również telefony od użytkowników systemu. Przez rok pracownicy infolinii odpowiedzieli na ponad 100 tys. zgłoszeń: odebrali ponad 40 tys. połączeń, przeprowadzili 43 tys. rozmów w aplikacji i odpisali na 45 tys. maili - mówił Fernando Garcia Alonso - Prezes City Bike Global.
Z okazji pierwszych urodzin MEVO rowery były dostępne bezpłatnie dla wszystkich użytkowników. Jak skorzystać z MEVO bezpłatnie? Po wejściu do aplikacji MEVO należało wybrać pole „subskrypcja” i nową taryfę „urodziny MEVO”.
O systemie
MEVO to najbardziej nowoczesny system roweru publicznego w Europie. Składa się z 3099 “elektryków” i 1000 rowerów tradycyjnych.
Składa się z 742 stacji postoju, 51 punktów ładowania baterii i 17 punktów serwisowych. Z systemu można korzystać w 16 gminach metropolii: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Kolbudach, Pruszczu Gdańskim, Sierakowicach, Stężycy, Somoninie, Kartuzach, Żukowie a także w Redzie, Rumi, Pucku, Władysławowie i Kosakowie. System składa się z nowoczesnych rowerów ze wspomaganiem elektrycznym firmy Segway oraz rowerów klasycznych, które stanowią ¼ floty.
Rowery firmy Segway jeżdżą w wielu miastach na świecie, są dobrej jakości i bardzo dobrze radzą sobie w warunkach miejskich. Mają akumulator pozwalający przejechać 100 km na pełnym naładowaniu, posiadają licznik prędkości i ładowania, uchwyt na telefon, indukcyjną ładowarkę oraz bezdętkowe koła. Komfortowi jazdy sprzyja automatyczny system przełożeń w rowerze, które upraszcza obsługę i niweluje ryzyko uszkodzenia manetki zmiany biegów.
Operatorem systemu jest firma City Bike Global pochodząca z Barcelony, która jest częścią międzynarodowego koncernu Moventia (równoległa oficjalna nazwa to Marfina), który produkuje autobusy i specjalizuje się w obsłudze usług komunikacji miejskiej. Na całym świecie firma operuje też flotą ponad 30 tysięcy rowerów. Firma świadczy usługi w Rotterdamie (Holandia), Cambridge, Kettering i Peterborough (Wielka Brytania), Francji (Clermont-Ferrand), w Finlandii (Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere) oraz Peru (Lima).
System cieszy się ogromną popularnością. Od dnia jego uruchomienia tj. 16 listopada 2023 roku mieszkańcy wypożyczyli MEVO ponad 1 mln razy i przejechali 4 mln kilometrów.
Jak wypożyczyć rowery?
Do korzystania z systemu potrzebne jest konto użytkownika. Można je założyć po pobraniu aplikacji Mevo - rower metropolitalny z Google Play / App Store. Po zainstalowaniu aplikacji, otwórz ją i uzupełnij swoje dane oraz zaakceptuj regulamin korzystania z usługi. Możesz również zarejestrować się przez stronę www.rowermevo.pl. Znajdziesz na niej formularz rejestracyjny, który należy wypełnić swoimi danymi. Rejestracja jest prosta i zajmie tylko kilka minut.
Rowery można wypożyczyć za pomocą aplikacji mobilnej, urządzeń z NFC lub kart zbliżeniowych. Aby zakończyć proces rejestracji i korzystać z systemu, należy podać informacje o swojej karcie płatniczej. Podpięta karta pomoże zweryfikować Twoje dane jako użytkownika. Opłata rejestracyjna jest obowiązkowa i bezzwrotna. Wynosi 10 zł. Jeśli chcesz korzystać z systemu, w wirtualnym portfelu należy mieć przynajmniej 10 złotych. Wirtualny portfel można zasilić przelewem lub za pomocą BLIK-a. Te środki są zabezpieczeniem, gdy zostawisz rower poza stacją postoju lub przekroczysz czas, przysługujący w ramach wybranej taryfy.
Taryfy:
Z MEVO można korzystać zarówno w ofercie abonamentowej, jaki i minutowej. Do dyspozycji użytkowników są:
abonament miesięczny: 29,99 zł;
abonament roczny: 259 zł;
taryfa 48h: 59 zł.
Obowiązujące limity czasowe (120 minut/dzień na rower klasyczny lub 60 minut/dzień na rower ze wspomaganiem) dotyczą użytkowników abonamentu miesięcznego i rocznego. Po wykorzystanym czasie, obowiązują opłaty minutowe. W przypadku roweru tradycyjnego: 0,10 zł, w przypadku roweru ze wspomaganiem elektrycznym: 0,20 zł.
Taryfa 48 h umożliwia korzystanie przez 480 minut z roweru tradycyjnego albo przez 240 minut z roweru “elektrycznego”. Po upływie czasu przysługującego w ramach taryfy, obowiązują opłaty minutowe: 0,20 zł za jazdę “klasykiem” i 0,40 zł za podróż “elektrykiem”.
Z systemu można też korzystać w taryfie minutowej, tzw. pay as you go:
rower tradycyjny: 0,15 zł / minuta;
rower ze wspomaganiem elektrycznym: 0,30 zł / minuta.
Projekt ma m.in. promować korzystanie z rowerów na co dzień. System stanowi nie tylko uzupełnienie transportu publicznego. Przyczynia się również do poprawy jakości powietrza zmniejszając powstający ślad węglowy. System obsługiwany jest wyłącznie pojazdami zeroemisyjnymi i rowerami cargo.
Wybierasz rower? Pomagasz planecie. Pamiętaj o zachowaniu szczególnej ostrożności w trakcie jazdy i zwracaniu uwagi na wszystkich uczestników ruchu.
Wsiądź na MEVO i weź udział w walce o złoto!
Koszykarze Trefla Sopot zagrają w finale Orlen Basket Ligi!
Początkowe mecze odbędzie się w ERGO ARENIE, obok której jest stacja postoju MEVO.
Trójmiejscy koszykarze pokonali na wyjeździe Śląsk Wrocław 81:77 (20:13, 16:18, 27:26, 18:20) i zakończyli całą rywalizację zwycięsko - 3-1. Tym samym Trefl Sopot awansował do finału rozgrywek.
W walce o złoto podopieczni Żana Tabaka zmierzą się z Kingiem Szczecin, aktualnym mistrzem Polski. Gra toczyć się będzie do czterech wygranych. Pierwsze dwa mecze odbędą się w ERGO ARENIE.
Kiedy? W piątek, 31 maja o godz. 20 i w niedzielę, 2 czerwca o godzinie 20:40.
Bilety na mecze dostępne są na www.sercesopotu.pl. Tego nie można przegapić!
Wsiądź na rower i bądź częścią gry!
System Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 już w pełni funkcjonalny. Zgodnie z zapisami umowy, po zakończonych testach i spełnieniu warunków kontraktu przez operatora, Mevo jest gotowe do startu. Zachęcamy do korzystania z roweru miejskiego.
Przez ostatnie trzy miesiące trwały testy systemu. W tym czasie flota była stopniowo zwiększana. Zaczęło się od 100 rowerów, następnie było ich 250. Gdy hiszpański operator, firma City Bike Global, wywiązał się z podstawowych obowiązków, rozszerzono testy na pełną flotę czterech tysięcy rowerów. Operator przeszedł próbę pozytywnie. W związku z tym, jeszcze zanim zacznie się sezon zimowy, mieszkańcy 16 gmin metropolii będą mogli skorzystać z systemu.
Osoby, które korzystały z wcześniejszej wersji aplikacji, powinny ją zaktualizować (część telefonów aktualizuje aplikację automatycznie, a w części zależy to od ustawień użytkownika) lub usunąć i ściągnąć ją ponownie ze strony www.rowermevo.pl.
Podsumowanie testów
Testy przeprowadzane były w okresie jesiennym. Stało się tak w związku ze zmianą kluczowego podwykonawcy odpowiedzialnego wcześniej zarówno za rowery “elektryczne” jak i system IT. Przez to też poszczególne funkcjonalności były w ostatnim czasie dostępne częściowo. Ale to już za nami.
- Cieszymy się i gratulujemy hiszpańskiemu operatorowi, że dał radę wprowadzić nowy system w ciągu trzech miesięcy - mówi Michał Glaser, prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Jesteśmy jednak świadomi, że prawdziwy test skuteczności przejdziemy wiosną, kiedy zainteresowanie rowerami wzrośnie kilkukrotnie.
Radości ze startu Mevo 2.0 nie ukrywają także przedstawiciele operatora.
- Po zawirowaniach związanych ze zmianą producenta rowerów i koniecznością zaangażowania nowej firmy IT to dla nas wielka satysfakcja, że możemy rozpocząć realizację kontraktu w pełni. Metropolia trójmiejska będzie miała najlepszy system roweru publicznego na świecie. Jesteśmy dumni, że mogliśmy się nim pochwalić ostatnio na targach Smart City Expo w Barcelonie - mówi Mariano Perez Miñano, dyrektor projektu w City Bike Global, odpowiedzialny też za systemy rowerowe w Europie Południowej i w Peru.
Warto przypomnieć, że w początkowej fazie testów, w słoneczne jesienne dni, trójmiejski rower Mevo był najczęściej wypożyczanym rowerem spośród wszystkich systemów w Europie. Podczas gdy średnia w europejskich miastach wynosi 5-6 wypożyczeń na rower, a z jednego roweru na Pomorzu korzystało średnio aż 10 razy dziennie!
W testach wzięło udział 109 tys. użytkowników, którzy przejechali łącznie ponad 2 mln kilometrów. Od 13 września 2023 r. mieszkańcy metropolii odbyli łącznie ponad 563 tys. podróży - 74 % z nich miało miejsce w tygodniu, 26 % w weekendy. Średni dzienny dystans podróży wyniósł 4 km, najwięcej podróży trwało od 5 do 10 minut oraz powyżej 20 minut.
- Od ponad tygodnia cała zakontraktowana w umowie z firmą City Bike Global flota rowerów jest już na ulicach metropolii. Skrupulatnie każdego dnia sprawdzamy, jak sobie radzi Operator z ładowaniem baterii w rowerach ze wspomaganiem elektrycznym oraz relokacją rowerów. Ponieważ wszystko idzie zgodnie z planem i system działa poprawnie i nieprzerwanie, możemy podpisać protokół uruchomienia Mevo 2.0. i rozpocząć jego działanie już w pełni - informuje Dagmara Kleczewska, kierownik projektu.
Oceny użytkowników
Na dziesięć dni przed końcem testów udostępniliśmy użytkownikom Mevo ankietę, w której oceniali działanie systemu:
W sekcji przeznaczonej na uwagi dodatkowe mieszkańcy zwracają uwagę na odpowiednie i konkurencyjne ceny abonamentów za korzystanie z usługi. Dobrze została również oceniona komunikacja, w tym czas udzielania odpowiedzi na zadawane pytania. Głosy jak “na mevo przesiadłem/am się jeżdżąc w tym roku wcześniej wiele kilometrów zwyczajnym rowerem” czy “system Mevo pomógł mi, jak i wielu mieszkańcom, zdecydowanie ułatwił możliwość dojazdów z punktu A do B”, utwierdzają nas w przekonaniu, że Mevo to nasz wspólny projekt, który ma znaczenie dla mieszkańców gmin, które biorą w nim udział.
Co do poprawy
Od samego początku testów wsłuchujemy się w głosy użytkowników Mevo i ich koniec nie oznacza, że teraz nie będziemy tego brali pod uwagę. Cały czas zbieramy informacje od mieszkańców metropolii, którzy na bieżąco informują nas o kwestiach wymagających poprawy. 20 % ankietowanych zwróciło uwagę, że aplikacja jest nieintuicyjna lub ciężko to ocenić. Będziemy się więc przyglądać możliwym ulepszeniom. Podobnie w każdym innym aspekcie działania systemu.
Sezon zimowy
Pełna flota rowerów będzie dostępna do 30 listopada. Od grudnia w każdą kolejną zimę, zgodnie z zapisami umowy będzie ona zmniejszona o połowę. Zimą (do końca lutego) do dyspozycji mieszkańców będzie 1550 elektrycznych jednośladów i 500 rowerów tradycyjnych. Od marca na ulicach metropolii ponownie pojawi się pełna flota pojazdów.
Cennik - abonamenty i naliczanie minutowe
Na ulicach metropolii dostępna jest pełna flota, czyli cztery tysiące jednośladów; 75% z nich to rowery elektryczne. Uruchomienie systemu pozwoli korzystać z Mevo wszystkim chętnym - zarówno w ofercie abonamentowej (29,99 zł/mc lub 259 zł/rok albo 59zł/48h), jak i pay as you go (0,15 zł za minutę jazdy “klasykiem” i 0,30 zł za minutę jazdy “elektrykiem”). Warto nadmienić, że pieniądze z abonamentów będą trafiać do Obszaru Metropolitalnego, a nie operatora.
Obowiązujące limity czasowe (120 minut/dzień na rower klasyczny lub 60 minut/dzień na rower elektryczny) będą dotyczyły użytkowników abonamentu miesięcznego i rocznego. Po wykorzystanym czasie, zaczną obowiązywać opłaty minutowe. W przypadku roweru klasycznego: 0,10 zł, w przypadku roweru ze wspomaganiem elektrycznym: 0,20 zł. Osoby korzystające z opcji pay as you go mogą jeździć bez ograniczeń czasowych.
Do dyspozycji użytkowników będzie także abonament 48h w cenie 59 zł. Umożliwi korzystanie przez 480 minut z roweru klasycznego albo 240 minut z roweru “elektrycznego”. Po upływie czasu przysługującego w ramach taryfy, zaczną obowiązywać opłaty minutowe: 0,20 zł za jazdę “klasykiem” i 0,40 zł za podróż “elektrykiem”.
Bez zmian pozostanie możliwość skorzystania z opcji postoju i rezerwacji roweru. “Pauza” odbywa się w ramach trwającego wypożyczenia. Po jej wybraniu, czas korzystania z jednośladu liczy się tak samo, jak w trakcie jazdy. Rezerwacja może trwać 10 minut. Po ich upływie rower wraca do systemu jako dostępny do wypożyczenia dla innych mieszkańców. Chcąc korzystać z systemu, w wirtualnym portfelu każdorazowo powinna znajdować się kwota min. 10 zł. Pozostaje również opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo oraz dodatkowe opłaty nakładane na użytkowników za nieprzestrzeganie zapisów regulaminu.